To do list” ” – עושים סדר

To do list" " – עושים סדר

ניסיון החיים שלנו, דרך ההסתכלות שלנו על החיים וסביבת המגורים, גורמים לנו לעיתים לעצור ולחשוב מהם היעדים אליהם אנו רוצים לשאוף בחינוך ילדינו, ומה נעניק להם כהורים. צרכיו של הילד מושפעים מסביבתו, התא המשפחתי בו גדל, בית הספר והחברים עימם נפגש, משפיעים על התנהגותו והתנהלותו במסגרות השונות. כהורים, תפקידנו לדאוג שהילד ירכוש מגוון "כישורי חיים" שיאפשרו לו להסתגל למציאויות מגוונות ויסייעו לו להתמודד במצבי חיים שונים, במטרה שיוכל להתאים עצמו לסביבה ולא להיפך, אל לנו ללמד אותו שהסביבה תתאים עצמה לצרכיו ורצונותיו.                                                  

על מנת שילד ירכוש את מגוון הכישורים התואמים לגילו, עלינו לוודא שיתקיים איזון בין הפעילויות השונות במהלך השנה וכן, מומלץ שיתנסה בפעילויות שאינו אוהב במיוחד אשר באמצעותם ירכוש כישורי חדשים וחשובים.   

החזרה למסגרת הלימודית, שוב מעלה מחשבות על חלוקת הזמן בין חוגים, חברים, שיעורים ועוד..

  

רגע לפני ש"מחלקים את העוגה" – To do list:    

  • פעילות ברוח ספורטיבית:כדורגל, טניס, אופניים, ריקוד וכיו"ב. חשוב למצוא מסגרת שהילד ישתתף בה (גם אם אינו אוהב ספורט במיוחד). עשו זאת בהדרגה ובהתמדה. ילד מחזק באמצעות פעילות פיזית – את כוחות הרצון, המשמעת העצמית, הריכוז, ההתמדה, העמידה בלוח זמנים, מסוגלות ועוד …

  • זמן טכנולוגי:מחשב, טלוויזיה, אייפון, אייפד…אפשרו לילדיכם "זמן טכנולוגי" – מדוד ומבוקר ואל תגלו התנגדות. ילד שגדל בסביבה ש"מדברת בשפה טכנולוגית" – ירגיש ביטחון ויכולת להשתלב חברתית כשהוא מבין את השפה שרוב הילדים מדברים בה. באמצעות העולם הטכנולוגי, ניתן לרכוש הכרה ושליטה במיומנויות חדשניות ומתקדמות.

  • פעילויות יצירתיות:חוגי העשרה – דרמה, נגינה, צפייה בהצגות, מוסיקה, מפתחים את החושים ומאפשרים ביטוי נוסף ליכולות אסתטיות, גמישות מחשבתית, מקוריות ויצירתיות.

  • פעילויות חברתיות:מפגש חברתי בשעות אחה"צ מפתח כישורי משחק לסוגיו השונים, תקשורת בין אישית, היכולת להתנהל על פי כללים, כישורי שיח, שיתוף פעולה, כבוד הדדי ועוד.

  • זמן ללמידה:שיעורי הבית, למידה עצמי ומשימות לימודיות נוספות הן בעלות ערך רב לרכישת מגוון כישורים ומיומנויות לימודיות אותם רוכש הילד באמצעות הכתיבה, הקריאה, והחשיבה ולצידן ניתן לבסס אסטרטגיות הקשורות לתחום הניהולי כמו, סדר, ארגון, התמדה וכיו"ב.

  • אמאבא – זמן איכות משפחתי משותףארוחות משותפות, בילויים משפחתיים, נוכחות הורית והגדרת אחריות אישית במטלות הבית אלה מטפחות רגשות חיבה דאגה , ביטחון עצמי, ועוד…

אנו מתחדשים ומרחיבים את הפעילות שלנו בשיתוף עם עיריית רעננה. מידע על מועדי הקורסים יפורסם בספטמבר.

 בקורסים שלנו הילדים:

  • לומדים ומתרגלים אסטרטגיות ומיומנויות למידה.

  • רוכשים כלים אופרטיביים והרגלים ללמידה יעילה.

  • מבססים "ארגז כלים" לימודי וניהולי למינוף הישגים והצלחה.

  • חווים חוויה לימודית אשר מגבירה מוטיבציה, מחזקת את הביטחון העצמי והמסוגלות האישית.

  • ממשים את הפוטנציאל האישי.

      באוקטובר 2015 אנחנו יוצאים לדרך.

               להלן לוח הקורסים שיפתחו במרכז יסודות למידה במושב בצרה

  

בברכת שנת לימודים מוצלחת ומשמעותית

פנינה פרץ וצוות יסודות למידה

7480137 – 09, 3774499 – 050

 

 

 
פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על To do list” ” – עושים סדר

להיות תלמיד בכיתה א’

בעוד כחודש ימים תיפתח שנת הלימודים. זהו רגע מרגש בו הילד מקבל על עצמו תפקיד חדש – "להיות תלמיד בכיתה א' ".

המעבר לבית הספר מעמיד בפני הילד דרישות לימודיות חדשות, דרישות חברתיות וכמו כן ציפיות בתחום הניהול האישי. במושגים פשוטים, ילד הנכנס לבית הספר נדרש בתחילה, להסתגל ולהתמודד עם הוראות שונות, ארגון, סדר, אחריות, רכישת הקריאה, התמודדות עם תרגילי חשבון, ולצד כל אלה, נדרשת ממנו היכולת להקשיב למורה, להיות מרוכז לאורך זמן ולהכיל את מכלול הנושאים החדשים הנלמדים.

אין ספק שבניית תשתית נכונה עבור הילד, בתחומי השפה והחשבון ובתחומים הניהוליים הקשורים לסדר וארגון, ובניית מערך הרגלים יעילים, יאפשרו חוויית למידה טובה, למידה מדויקת יותר, ביטחון עצמי, פניות לימודית וכד'.

אחד מהמדדים המשמעותיים להצלחה בכיתה א' – יכולת הקריאה והכתיבה והבנת התחום החשבוני. לשם כך, דרושים פיתוח וטיפוח התחומים החזותיים, התפיסתיים והשמיעתיים.

  • ילדים אשר אינם מזהים את האותיות ואינם יודעים לקשר בין צליל לאות,  יתקשו בתהליך רכישת הקריאה.

     

  • ילדים אשר מתקשים לזהות ולכתוב ספרות, למנות, לחשב כמויות ולהבין סיפורים חשבוניים, עלולים לחוש חוסר ביטחון בלמידה ומכך, תתפתח חוסר יכולת לבנות תשתית לימודית נכונה בחשבון.

 

  • ילדים אשר מתקשים לאחוז את העיפרון, לארגן נכון את הכתיבה שלהם ולעצב אותיות, יתקשו בכיתה א' להעתיק מהלוח, לכתוב תשובות בתוך המחברת, לעבוד באופן עצמאי בכיתה וכך יפתחו פערים לימודיים, העלולים להפריע להם בהמשך לימודיהם במערכת הבית ספרית.

     

  • ילדים עם קשיים בהתארגנות, לא מצליחים לארגן את הציוד הנדרש, מתקשים לעבוד בצורה מסודרת מול משימה לימודית, מאבדים חפצים, אינם יודעים להתחיל משימה ולסיים אותה בזמן. אותם ילדים יעמדו מול עומס המשימות השונות, דבר אשר יגרום להם תסכול לאורך זמן ופתיחת פערים לימודיים.

לעומת זאתילדים אשר למדו "אסטרטגיות למידה" והרגלי התנהלות, פנויים יותר ללמידה עצמה, מבינים בקלות מה נדרש מהם במסגרת החדשה ויודעים כיצד להתמודד עם חומר לימודי חדש. הם יודעים לארגן בעצמם את הציוד הנדרש לבית הספר. הם גם אינם מפחדים מהתמודדות עם חברים חדשים בכיתה.

"קורס יסודות למידה" למסיימי גן חובה בשיטת "יסודות למידה – פנינה פרץ", נותן בדיוק את המענה המתאים למגוון הכישורים החדשים, אותם נדרשים ילדך לאמץ לקראת המעבר לכיתה א'.

לאור ההצלחה פתחנו קבוצה נוספת, ביום שלישי, 4/8/2015 בשעה 16:30 במרכז "אשכול פיס" ברעננה.

למעוניינים מקומות אחרונים

 

בקורס ילדיכם ילמד:

  • כיצד לזהות את האותיות ואת רצף האותיות

  • כיצד להתמודד עם חברים חדשים, כיצד מפתחים יוזמה אישית, עצמאות ואחריות

  • כיצד לתכנן נכון את הזמן ולעמוד בכל המשימות החדשות של בית הספר

  • כיצד לייצב את הגוף ולהישאר עירני ומרוכז לאורך שעות הלימוד הרבות

  • כיצד לערוך סדר של פעולות ולהפעיל שיקול דעת במשימות הנדרשות בבית הספר

  • כיצד להבין את הוראות המורה ולבצען

  • מהי צורת אחיזת העיפרון הטובה ביותר

  • מהן אסטרטגיות הלמידה שיובילו להצלחה בלימודים

  • מהם הרגלי העבודה הטובים והנכונים ללמידה

 

התקשרו לקבלת פרטים והרשמה

7480137 – 09

3774499 – 050

 

פנינה פרץ, מומחית לאסטרטגיות למידה והוראה מתקנת

מנהלת "מרכז יסודות למידה"

 
פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על להיות תלמיד בכיתה א’

ילד שלי, שנת הלימודים עומדת להסתיים

 

בעוד כ 8 ימים יסיים ילדיכם את שנת הלימודים. זהו פרק זמן משמעותי בו עבר ילדיכם תהליך של התפתחות בלמידה, התפתחות חברתית והתפתחות אישית. בהיבט נוסף, אתם כהורים וודאי שמים לב שהילד שלכם גדל, התבגר ובעצם – לאורך השנה חלו בו שינויים ….

זהו זמן מתאים לעצור לרגע ולחשוב על השנה שחלפה, כיצד חווה אותה, מהם הישגיו, האם התמודד עם המשימות השונות ומה ניתן לקחת בסיומה של השנה להמשך הדרך…

זהו גם הרגע שחשוב שאתם כהורים תעשו יחד עם ילדיכם "שיקוף" לשנה שחלפה, שבו איתו ואימרו לו – "ילד שלי, שנתהלימודים עומדת להסתיים", שאלו שאלות – מה חושב שיהיו ציוניו בתעודה במקצועות השונים, האם עומד לסיים את השנה בהתאם לציפיותיו, האם הצליח להגיע להישגים חדשים, האם יש מקומות שעליו לשפר, כיצד מרגיש במקום החברתי…וכמובן עודדו אותו לשתף אתכם בתחומים נוספים.

זיכרו שמקומכם כהורים לקחת את ילדיכם צעדים קדימה, לעזור לו להבין מה חשוב לשמר ומה חשוב לשפר ולמנף.

ברצוני להזכיר לכם שאנו בעיצומה של ההרשמה לקורסי הקיץ שלנו ביסודות למידה, ההרשמה המוקדמת המזכה בהנחה עומדת להסתיים השבוע.

אני מזמינה אתכם להצטרף למשפחת יסודות למידה ולהכין את ילדיכם לקראת השנה הבאה

לנוחיותכם, מועדי הקורסים בבצרה וברעננה

 

קורסי יסודות למידה – מושב בצרה 

 

 

מצ"ב קישור לאתר הבית ולדף הפייסבוק שלנו:

 https://yesodotlemida.co.il/

https://www.facebook.com/yesodotlemida?ref=hl

 

בברכה,

פנינה פרץ

7480137 – 09, 3774499 – 050

פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על ילד שלי, שנת הלימודים עומדת להסתיים

כיצד תקראו את התעודה עם ילדיכם – מסמך מנחה להורים

 ביום שלישי הקרוב תסתיים שנת הלימודים ויחולקו תעודות סוף שנה.                     

זהו מעמד מרגש וחשוב הן לילדים והן לנו, ההורים.

בטרם תקראו את התעודה, ערכתי עבורכם מספר נקודות למחשבה ועצות פרקטיות ליישום:

1. מהי התעודה-גיליון הערכות וציונים המשקף את מצבו של ילדכם לתקופת זמן נתונה בתחומים הבאים: לימודי, התנהלותי (ארגון, סדר, עמידה בלוח זמנים), התנהגותי (יחס לזולת , לציוד ולצוות) ונימה אישית של המורה.

2. תקשורת בונה – נסו לבנות עם הילד שפה מעודדת, מעצימה המאפשרת ליצור תחושת מסוגלות וצמיחה.

3. רגישות – זכרו שהתגובות שלכם הן בעלות משקל רב בחוויות ההצלחה או הכישלון של ילדכם. התאימו את תגובתכם –גם כאשר אינכם מרוצים, אל תשתמשו במשפטים "פולניים".

4. הזמן המתאים– בחרו זמן מתאים לקרוא עם ילדכם את התעודה, זמן שבו אתם פנויים לפתח דיאלוג עם הילד באופן רגוע וללא לחץ. התחילו את השיחה בחיזוק חיובי אישי שאינו תלוי בהישגים הלימודיים. אמרו לילדכם שאתם אוהבים אותו, מאמינים ביכולות שלו למרות וללא קשר לציונים.

5. להתרכז בטוב – שימו דגש על המיטב. אני ממליצה לכם להתייחס בעיקר לחוזקות של ילדכם, לתכונותיו, למאמצים שהשקיע ולהשתדלות שלו.

6. חזקו הערכה עצמית- חשוב לבדוק עם הילד כמה טוב הוא מרגיש עם הציונים ועם ההישגים ומה הן הציפיות שלו מעצמו.

7. השוואות זכרו לא לערוך השוואות בין תעודות של אחים, חברים, זו דרך "מצוינת" להרוס יחסים ולעורר קינאה.

8. מוטיבציה – חישבועל דרכים שונות להגברת המוטיבציה בקרב ילדכם. ילדים אשר חוזרים עם תעודה ראויה, חזקו אותם, עודדו להמשיך ולהתמיד בדרך. אל תשדרו לילד תחושה של אכזבה כאשר התעודה אינה לשביעות רצונו או רצונכם, הסבירו לו שהדבר בר שינוי. הדרך האפקטיבית ביותר להגביר את המוטיבציה היא לפתח יחדיו את החזון המשותף לקראת השנה הבאה, מה ניתן לעשות בחופש כדי להתקדם וליצור שינוי וכמובן לשמר את הידע הקיים.

 

                         זכרו, כל ילד רוצה להצליח וכל ילד יכול להצליח.

 בשבוע הבא אנו פותחים את קורסי הקיץ ומזמינים אתכם לקחת חלק ולאפשר לילדכם להתחיל את השנה הבאה ברגל ימין.                                                  

 

קורסי יסודות למידה – בצרה

 

 

                                                                                 חופשה נעימה   

פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על כיצד תקראו את התעודה עם ילדיכם – מסמך מנחה להורים

הוראה מתקנת בחשבון

כיצד נלמד את ילדינו חשבון ומתמטיקה?

לילדים רבים מקצוע המתמטיקה מהווה קושי לימודי, הבא לעיתים לידי ביטוי בהימנעות מהכנת משימות, מאמירות מפורשות שאינם חכמים.

במפגשים עם ילדים, אני לא פעם שומעת ילדים שמציינים שהם לא יודעים חשבון. הסיבה ברוב המקרים היא שחסרה להם הבנה בסיסית של עקרונות ושיטות עבודה המבוססות על הוראה מתקנת בחשבון.

לדוגמה, אני רואה כיצד ילדים פותרים תרגילי חיסור במאונך, כאשר נדרשת פריטה ליותר ממספר אחד. הם יודעים שצריך לרשום למעלה 10, 9, אך אינם מבינים מדוע 10 ביחידות ו – 9 בעשרות ולכן לעיתים הם רושמים הפוך. הסיבה שילדים פועלים באופן שגוי נובעת מכך שהלימוד היה טכני ולא לימוד מתוך הבנה.

הוראה מתקנת בחשבון

                                                                                      

 

אני מאמינה שכל ילד יכול להבין מתמטיקה. ייתכן שיהיו כאלה שיחלקו עלי, אבל מתוך ניסיוני הרב בלווי ילדים, הוא מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש. העיקרון בלימוד, הוא למצוא את הדרך לגרום לילד להבין את הנושא הלימודי. מדוע ילדים בכיתה ה’ – ו’ לא אוהבים ללמוד מתמטיקה? הסיבה נעוצה בכך שלילדים אלו חסרה הבנה בסיסית בחשבון, בהנדסה ובחשיבה לוגית. אין ספק שילד המבין מתמטיקה גם מסוגל ליהנות בלמידה, הוא מסוגל לחשוב שמתמטיקה הוא כמעין – “משחק ילדים”.

אין ספק שלימוד בשלבים המוקדמים, בכיתות היסוד, הוא שלב משמעותי והכרחי להמשך לימודיו וחוויות ההצלחה שלו.

במהלך חופשת הקיץ ובשנת הלימודים אנו מקיימים קורסים של הוראה מתקנת בחשבון ומתמיקה לתלמידי היסודי וחטיבות הבינייםהמקנים לתלמידים שלנו כלים המושתתים על שיטות למידה המבוססות על עקרונות ואסטרטגיות המכוונות ללימוד מתוך הבנה.

מחר אנו יוצאים לדרך – הצטרפו אלינו למקומות האחרונים שנותרו!

התקשרו אלינו לקבלת פרטים והרשמה-

7489137 – 09 / 3774499 – 050

 

עקרונות הלמידה הנכונה – הוראה מתקנת בחשבון ומתמטיקה:

  • הבנה – הלמידה חייבת להיות מבוססת על הבנה.

  • שפה– התלמיד חייב להכיר את השפה המתמטית המדויקת ולהבין אותה (סכום הפרש, מכפלה , מנה וכו’).

  • למידה הדרגתית – ביסוס כל שלב בצורה יסודית, לא ניתן לעבור לשלב הבא -בטרם ביסס את השלב הקודם.

  • תרגול – שינון חומרי הלמידה באמצעות האסטרטגיות הנלמדות המאפשר לתלמיד להתמודד ברמות קושי שונות.

  • למידה משמעותית יישום נושאי הלמידה השונים ושילובם בחיי היום – יום. יישום דרך ה”מתמטיקה השימושית” ( דוגמאות מוחשיות).

     

    בהצלחה ללומדים הצעירים!

    הוראה מתקנת בחשבון – פנינה פרץ וצוות יסודות למידה

פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על הוראה מתקנת בחשבון

אסטרטגיות למידה לקראת המעבר לכיתה א’

 

"הורים רבים שואלים אותי, האם אסטרטגיות למידה ללומד הצעיר נחוצות, שהרי בכיתה א' מלמדים את הילדים מההתחלה את הבסיס הלימודי".
תשובתי היא: מחקרים מוכיחים כי ככל שנצייד את הילדים בראשית דרכם, באסטרטגיות למידה ואסטרטגיות ניהוליות המותאמות לשלב ההתפתחותי בו מצויים, כך נסייע להם בהשגת המטרות  הלימודיות, נקנה בסיס למידה והתנהלות אישית יעילים ומשמעותיים המובילים להישגים והצלחות.

בנוסף, הכנת הילד לשלב החדש תעניק לו שיטות  ומיומנויות הקשורות לבסיס הלמידה בתחום השפה ובתחום המתמטי וכן אסטרטגיות לניהול אישי במערך הבית ספרי. מאחר ובכיתה א' לומד הילד במסגרת כיתתית, המונה 30 ילדים ויותר, עליו להתמודד עם אוסף של דרישות, קצב יחסית מהיר, הסתגלות למסגרת חברתית חדשה ולהרגלים השונים מהמסגרת אותה הכיר בגן. הקנייה וביסוס של הרגלים אלו כשלב מקדים לשלב החדש אליו עתיד להיכנס, ממזערים את האפשרות לרכישת הרגלים לא נכונים, אשר קשה יהיה לשנותם מאחר והרגלים – נרכשים.                                                                                                                                            

הייחודיות בקורס "יסודות למידה" מאופיינת  בגישה האישית ללומד ובבניית בסיס לימודי ומקצועי המותאם לכל ילד באשר הוא. בדרך זו הוא בונה תשתית נכונה לסדר וארגון, אחריות, משמעת עצמית, הרגלים ללמידה יעילה וכן שיטות לימודיות אשר ילוו אותו לא רק בכיתה א'.  הדגש הוא על חווית למידה נעימה, המעוררת מוטיבציה, מעודדת להתמדה ומעצבת ביטחון וחוויות הצלחה.                                                                                                                                   

שאלה נוספת ששאלו אותי: "האם לא עדיף לקחת את הילד לשיעורים פרטיים"
תשובתי – שיעורים פרטיים אצל מורה בהחלט מבורכים ויש בהם יתרונות, אך בשונה מלמידה פרטנית, בקורס "יסודות למידה" הילד לומד במסגרת הדומה למסגרת הלימודית בכיתה א', הלמידה הקבוצתית דורשת ממנו התנהלות מרובת כישורים: כמו היכולת להקשיב ולהבין הוראות , היכולת להיות מרוכז בעבודה, לדעת לסיים משימות, לעבוד ביעלות, לדעת להיות מאורגן ולפתח ולטפח כישורים חברתיים. כמו כן, במסגרת הקבוצתית הילד רואה את עצמו ביחס לאחרים, כך הוא יכול ללמוד בצורה יעילה יותר וכך גם ניתן לתת לו מענה ממוקד לצרכיו. 

ילד שמגיע מוכן לבית הספר יוכל להפיק את המירב והמיטב, ויביא את כישוריו ויכולותיו למלוא הפוטנציאל הגלום בו !

פורסם בקטגוריה מאמרים | עם התגים | סגור לתגובות על אסטרטגיות למידה לקראת המעבר לכיתה א’

עוד מאמץ קטן לסיום שנת הלימודים

"עוד מאמץ קטן לסיום שנת הלימודים"

חופשת הפסח מאחורינו, האביב בפתח, תקופת לבלוב ופריחה. הילדים עומדים בפתחם של חודשי הלימוד האחרונים רגע לפני חופשת הקיץ.

זהו הזמן בו ילדים רבים מתחילים "לחוש את אווירת החופש" ועל כן שמים פחות דגש על הלמידה, על הארגון, על הכנת שיעורי בית, על ההיערכות למבחנים ועוד.

זה השלב בו חשוב ללמד את הילדים לשמר כוחות עד סוף השנה , לגייס מוטיבציה, להגיע להישגים רצויים
על מנת לפתח ולטפח התנהלות לימודית יעילה .

אם כן, כיצד תוכלו בעזרת כלים פשוטים ללוות את ילדיכם בתקופה הקרובה:
1. ניהול שיחה: שיחה שמטרתה ליצור "סדר מחשבתי" לגבי מה נדרש בתקופה זו, על מנת לסיים את השנה בצורה הטובה ביותר.
2. ללמד ולכוון את הילד/ה להצבת יעדים לימודיים, כלומר, שיפור או שימור הישגים קיימים ומינוף יכולות. חשוב לברר עם הילד באילו מקצועות נדרש ממנו להוסיף ולהשקיע.
3. לרענן את סביבת הלמידה בבית, כך שנגרום לילד לשהות באווירה לימודית מתחדשת.
4. להקפיד על שמירת שגרת היום כמו – זמן מוגדר להכנת שיעורי הבית, היערכות נכונה למבחנים, הקפדה על שעות שינה, קריאת ספרים וכיו"ב.
גם אנו כהורים לעיתים בשלב זה מרפים ומגלים פחות מעורבות. אם כן, חשוב לעקוב אחר התקדמותו של ילדכם , לבדוק את התכנון השבועי ובמידת הצורך ליצור קשר עם צוות ההוראה על מנת לא להגיע ליום ההורים או מעמד חלוקת התעודות ולהיות מופתעים .
אל תשכחו להאיר את הצדדים החיובים, חזקו במילה טובה, בעידוד לעשייה והתמדה בתחומי העניין השונים (כמו, לימודים, חוגים, פעילויות חברתיות וכיו"ב).

היכולת שלכם לראות ולבחון דברים קטנים וחשובים שילדים צעירים עדיין לא מודעים אליהם, תעניק להם תחושת מסוגלות, ביטחון עצמי ותכוון אותם להשגת מטרות לימודיות ובכלל.

בהצלחה
פנינה

 

פורסם בקטגוריה מאמרים | עם התגים , , , , , , , | סגור לתגובות על עוד מאמץ קטן לסיום שנת הלימודים

מוטיבציה בילדים – כלי למינוף יכולות והישגים

 

מוטיבציה בילדים – כלי למינוף יכולות והישגים

בעוד כחודשיים תסתיים מחצית שנת הלימודים. זה הזמן שלנו כהורים וכמורים, לעצור לרגע ולחשוב, מדוע ילדים רבים מאבדים בשלב זה את "הכוחות" להכין שיעורים, ללמוד למבחנים, מדוע אינם מארגנים את הציוד לביה"ס כנדרש. אין ספק שזהו שלב הדומה והמוכר לנו המבוגרים, בתחומי חיים שונים בהם אנו מתחילים תהליכים בחדווה ועם מוטיבציה גבוהה ולאחר פרק זמן של כניסה לשגרה, חל שינוי "בכוחות" שאנו משקיעים. לנו המבוגרים, יש את היכולת, הכלים והאסטרטגיות להיות מודעים למצב ולגייס משאבים מתאימים להמשיך הלאה.                                                                              

אם כן, כיצד נוכל באמצעות ניסיון החיים שלנו למצוא את הדרך שתחזק את כוחות הרצון של הילד, שתגרום לו לשמר את העשייה במסגרת הלימודית ולהתמיד בה לאורך זמן. אנו גם יודעים ששינוי משמעותי מתרחש כאשר יש ניצוץ של מוטיבציה ראשונית.

מניסיוני הרב, כשאני אומרת מוטיבציה, אני רואה תמונה של ילדים שמחים, ילדים בעלי תחושת הישגיות גבוהה, ילדים בעלי רצון ללמוד, לדעת, לחקור – שחוויית הצלחה חשובה להם.

כיוון שילדים עדיין לומדים את העולם ולא מספיק מצוידים בכלים ומיומנויות לבנות מוטיבציה בעצמם, תפקידנו לעזור להם ולהאיר את נקודות החוזקה. החוכמה היא לשמר מוטיבציה כמו שמשמרים "גוף בריא", כך שבכל מצב ופעולה נהיה מוכנים ו"כשירים" ותוצאות העשייה תהיינה גבוהות ונהנה מחוויית ביצוע מעצים ומהנה.

אם כך, כיצד בונים וממנפים מוטיבציה אצל ילדים?

אנו יודעים שלכל ילד מבנה אישיות משלו ועל כן חשוב לכוון ולמקד אותו למינוף המוטיבציה:

ארגון וריענון מחדש של סביבת הלמידה בבית והחדר

  • סידור החדר, שולחן הכתיבה וציוד בית הספר.

  • ריענון כלי הכתיבה ( דבק, מספריים, עפרונות מחודדים… )

  • שינויים קלים בארגון החדר (מנורת קריאה, שינוי מיקום חפצים בחדר …)

מתן שבחים על עשייה בעלת ערך.

  • למצוא את המקום לומר מילים מעודדות הקשורות לעשייה הלימודית ("שמתי לב" שכתבת יפה במחברת, שהכנת לבד את.., שארגנת את… )

  • לזכור שלכל ילד יש תחומים בהם היכולות שלו באות לידי ביטוי (ולא רק בתחום הלמידה), על כן חשוב לשבח אותו ולנסות "להעתיק הצלחה" זאת ללימודים בבית הספר.

שיחה משוב

  • חשוב להגדיר זמן לשיחה שבועית, בה הילד ישתף בחוויות, בקשיים, בהצלחות, בהתלבטויות ויחד תחשבו על פתרונות, תעניקו משובים וכו'…

  • חשוב לשוחח עם המורה וללמוד ממנו אודות ההישגים והקשיים של הילד ולשתף את הילד בדברים שנאמרו.

הנעה לפעולה

  • לדבר בשפה שתעורר בילד רצון להגביר מוטיבציה ושאינה יוצרת התנגדות (לא להטיף).

  • "גמול לחיזוק כוח הרצון" – ילד המתקשה לגייס "כוחות" למטלות שונות אשר הוא מחוייב אליהן – "נצמיד" למטלה "תמריץ ערכי" אשר יניע אותו לעשייה וכך יאכוף את ההתנגדות. חוסר רצון  להכין שיעורי בית- נגדיר פעולה סימלית ומשמעותית, כך שבתום ביצוע המטלה במלואה יזכה לגמול. לדוגמא – התמדה בהכנת שיעורי הבית במשך 3-6 ימים (תלוי ביכולותיו) נאפשר לו זמן חברים ארוך מן הרגיל, צפייה בסרט, רכיבה משותפת עם ההורים על אופניים, או כל גמול המשמח אותו והמותאם לערכי הבית.

מינוף מוטיבציה יאפשר לכם ההורים לחוות יחד עם ילדיכם חוויות מעצימות ורגעים של אושר, תחושת גאווה ורצון שלהם להמשיך הלאה… יישום המלצות אלו באופן עיקבי ולאורך זמן יניב הישגים משמעותיים ובעלי ערך חינוכי וחברתי.

 

אני מזמינה אתכם להיכנס לדף הפייסבוק ולאתר האינטרנט שלנו ולהתרשם ממגוון התכנים המקצועיים, אסטרטגיות ומיומנויות הלמידה שמרכז "יסודות למידה" מקנה ומבסס – כארגז כלים לטווח הארוך וכדרך חיים.

שיטת הלימוד מעוררת בילדים מוטיבציה רבה, מחזקת ומעודדת את המסוגלות הטבועה בהם לגייס "כוחות" ולשפר את יכולתם.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                           בברכה,

                                                                                                                                                                                                                                                                                          פנינה פרץ

 

 

 

                             

 

    •                                                                                      

       

       

                                   

      letterhead_bottom.jpg

פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על מוטיבציה בילדים – כלי למינוף יכולות והישגים

ארגז כלים לשנה החדשה – אוסף רעיונות להתחיל את השנה ברגל ימין

שלום,

מחר תפתח שנת הלימודים. זהו הזמן הנכון לחזור לשגרה, להגדיר מטרות לשנה החדשה, לקבוע סדר יום מאורגן וזוהי בהחלט האחריות ההורית שלנו.

כאמא וכאשת חינוך אני מכירה את ההתרגשות הגדולה לצד החששות לקראת שנת הלימודים והדאגה ההורית ולכן בחרתי מספר נקודות חשובות שיכולות לעזור לכם לפתוח את השנה ברגל ימין.

1. יצירת אווירה משפחתית נעימה – זוהי כמובן משימה שתלויה בנו ההורים ואולי אחת החשובות.

יצירת אקלים נעים בבית מקלה על ניהול המשימות היומיומיות, אקלים זה יכניס לביתכם, שמחת חיים, חדווה, יצירת קשרים טובים בין בני הבית והרבה הנאה. לצד כל אלה, חשוב לקבוע את חוקי הבית, הגבלת שעות מחשב, טלוויזיה ותחומי אחריות של כל אחד ואחד. גבולות ברורים הם חלק מיצירת אקלים נעים. 

ארוחת ערב – זהו זמן איכות שבו ניתן לפתח שיח, לחלוק בחוויות היום, לקרב לבבות וכן ללמוד הרבה על כל אחד מבני הבית.

שתפו בחוויות שאתם עברתם בעבודה (עדיף לשתף בחוויות טובות על מנת ללמד את הילדים להתמקד בטוב, אך מדי פעם רצוי לשתף גם בחוויות של אכזבה, חוסר הצלחה וכו').

אם יש לכם קושי ליצור בכל ערב מפגש כזה, דאגו לקבוע יום אחד לפחות שכולכם נפגשים בו בשעה שתקבע מראש.

פעילות משפחתית משותפת – בה ייקחו חלק כל בני המשפחה (משחק משותף, צפייה בסרט בבית, עיסוק בספורט אהוב וכד').

האזנה למוסיקה – הקשיבו בערב למשך 10 דקות למוסיקה שהילדים מכירים בזמן מקלחת, בזמן הכנת ארוחת ערב, ארגון החדר/הבית (רצוי אפילו לרקוד יחד- מחולל פלאים).

 * חשוב ללמד את הילדים שיעור חשוב בחיים – שהנאה המשותפת לא צריכה להיות תלויה בבילוי מחוץ לבית הדורש הוצאות כספיות.

2. הגדרת מטרות, סדרי עדיפויות וארגון סדר היום והסביבה הלימודית – חשוב לעזור לילד להגדיר מטרות לשנה החדשה, לבדוק יחד איתם סדרי עדיפות בבחירת חוגים, בבילוי עם חברים, בהקדשת זמן ללמידה. לא לתת לילדים עם קשיים לבחור האם ללכת לקבל עזרה לימודית – זוהי הבחירה שלכם ! רק אתם ההורים יודעים מה נכון עבורם – בבוא הזמן, לאחר שהם יחושו חוויות הצלחה, הם יבינו שצדקתם.

הגדרת מטרות – לערוך שיחה עם הילדים לגבי הצבת יעדים שונים: לימודיים, השתתפות בחוגים, הליכה לספרייה, קריאת ספרים ועוד. חשוב להגדיר יעדים שהילד יוכל לעמוד בהם, על מנת שיחווה הצלחות ולא תסכולים, וכמובן להקפיד איתו על התמדה, עקביות ולקיחת אחריות.

קביעת סדרי עדיפות – הגדרת סדרי עדיפויות היא מיומנויות מורכבת, גם לנו המבוגרים. ניתן לרשום על דף את הרצונות של הילד ולהסביר לו מה נכון לו ולכם בשנה הקרובה (על תשכחו להשאיר לו זמן למפגשים עם חברים אחה"צ, לא רק במסגרת של חוגים, זמן הכנת שיעורים וזמן חופשי ).

ארגון סדר היום – הכינו טבלה שבועית ושבצו בה את הבחירות, רצוי לפני קבלת ההחלטות הסופית, כך ניתן להראות לילד, מה צפוי לו. במסגרת מילוי הטבלה – שבצו בכל יום זמן להכנת שיעורי בית, זמן ארגון הילקוט, במידה ויש צורך רשמו זמן רחצה, ארוחת ערב, מקלחת, קריאת ספר וזמן שינה. קבעו אחריות הקשורה לניהול הבית השוטף ותואמת את גילו של הילד ושבצו אותה בתכנון סדר היום (האכלת בעל חיים, זריקת זבל, פינוי כלים/ עריכת שולחן, השקיית צמחים, תליית כביסה/ הורדת כביסה וכו').

ארגון סביבה לימודית – הקפידו על סביבה לימודית מאורגנת ונעימה הכוללת מקום קבוע לחומרי הלמידה, לוח הודעות עליו ניתן לתלות רשימת טלפונים של ילדי הכיתה, מערכת שעות והודעות נוספות .

 דאגו ללמד את הילדים להיערך ליום הלימודים בזמן כדוגמת הכנת הילקוט בערב, קלמר מאורגן, הכנת הבגדים וכו'.

3. חיזוק הביטחון העצמי – כל אחד רוצה שיקבלו אותו כמו שהוא, הערות לעיתים תכופות פוגעות בביטחון העצמי, ומעבירות לילד מסר שאין שביעות רצון ממנו.

העברת מסר מוחלט – העבירו לילד בתחילת שנה מסר ברור, "במשפחה שלי  מקבלים אותי ואוהבים אותי כמו שאני" – גם אם אני מתקשה בלימודים, גם אם יש לי בעיות השמנה, גם אם צברתי חסכים במיומנויות חברתיות, פחדים ועוד. למדו את הילד שלכל אחת מהבעיות הללו יש פתרון, הציגו אותו ותנו לו את הכלים והאפשרות לדעת שיש מקום לשינוי (גם אם זו עזרה טיפולית חיצונית).

חיזוקים מילוליים ורגעים של אושר – ספקו לילדכם, באופן שוטף מילים מעצימות, מחממות את הלב, מילים מעודדות. חבקו אותם, הרעיפו עליהם אהבה ללא גבולות (אף אחד לא נפגע מעודף אהבה, רק מחוסר). גם ברגעים שאתם מרגישים שקשה לכם , השתדלו להימנע מענישה לא מכבדת ולא יעילה, אשר תפגע בילד ולטווח הארוך גם ביחסים איתו.

בהזדמנות זו אני רוצה להזמין אתכם להמשיך ולבנות את "יסודות הלמידה" בשנה הקרובה ולבסס "אסטרטגיות למידה" לצד "אסטרטגיות ניהוליות" בקורסים השונים שייפתחו מחר.

מאחלת לכולנו, שנה שקטה, שנה של הצלחות, מוטיבציה גבוהה וחדוות למידה !

בברכה,

פנינה

פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על ארגז כלים לשנה החדשה – אוסף רעיונות להתחיל את השנה ברגל ימין

מה ניתן לעשות עם הילד בבית כדי להכין אותו לכיתה א’ ?

במייל הקודם שלחתי לכם הסבר אודות התחומים שמומלץ לבחון אותם אצל ילדכם לקראת הכניסה לכיתה א’.

פנו אלי הורים רבים בשאלה – כיצד ניתן לחזק ילד אשר נמצאו אצלו פערים בתחומים שנסקרו – הבשלות הקוגנטיבית, הבשלות המוטורית והבשלות הרגשית – חברתית.
אספתי עבורכם מספר רעיונות וטיפים כהכנה לדרישות המצופות מילדכם בשלב זה, אותם תוכלו ליישם בעצמכם בבית. חשוב שתבחרו מתוך אוסף הטיפים מספר פעילויות שיעודדו את ילדכם לעשייה ויאפשרו לכם לבחון האם הוא מתגייס למשימה בקלות ? האם הוא מבצע את הנדרש בהצלחה ? האם הוא מסיים את הפעילות ואינו מתייאש בדרך או נתקל בקושי ? להלן שאלות ותשובות בנושא הכנה לכיתה א

 

כיצד לחזק את הערוץ המוטורי ?

להלן מספר פעילויות שיכולות לחזק את חגורת הכתפיים, את שורש כף היד ואת גמישות האצבעות. כדאי לגוון בפעילויות, להציע לילד מגוון של 4 פעילויות והוא יבחר במה הוא רוצה לעסוק. זמן תרגול מומלץ לכל פעילות הוא לא יותר מ-10-15 דקות. כדאי לשלב פעילויות לחיזוק חגורת הכתפיים עם פעילויות לחיזוק שורש כף היד :
יצירה עם סוגים שונים של בצק (פלסטלינה, פימו, בצק וכד’), משחק בעזרת אטבים, הליכת מריצה, קפיצות צפרדע, ציורי קסם, להיתלות על מוט בעזרת הידיים (מספר שניות), צבעי אצבעות, משחקים עם כדורי “מר גמיש” (ללחוץ ולהרפות), לפתוח בקבוקי משקה (תנועה סיבובית), ליקוט קטניות בעזרת פינצטה, גזירת חומרים שונים בעזרת מספריים, ריקמה, שרטוט בעזרת שבלונות, משחק דוקים וכו’.

כיצד נחזק את היכולות הלימודיות ?

ניתן לחזק את היכולות השפתיות בעזרת משחקי חריזה שונים, חלוקה להברות (לדוגמא: שעון = ש – עון), בניית סיפורים מתוך התבוננות בתמונות, הקראת ספרים וכדומה.

פעילויות המעודדות את הכרת האותיות ושמותיהן :
ישנם אינספור שירים שמופיע בהם רצף אותיות הא’ ב’. שירו עם הילדים את השירים ועם הזמן אף בקשו מהם להשלים מדי פעם אותיות חסרות בשיר. משחקי אותיות – הילדים מזהים אותיות בנסיעה ברכב, בשלטי חוצות, בעיתונים. אפשר לגזור כל פעם קבוצת אותיות מתוך עיתון, לעצב אותיות מבצק או מכל חומר אחר.

כיצד נחזק את המיומנויות החברתיות ?

נעודד את הילד ליזום פעילויות שונות במסגרת אחה”צ ובמסגרת הגן. נטיל על הילד משימות פשוטות המעודדות ליוזמה חברתית לדוגמה, “תתקשר לחבר ותזמין אותו אליך אחה”צ”, “תתקשר לשלושה חברים ותזמין למשחק כדורסל”. בדקו איתו אפשרות ללכת לחוגי ספורט או חוגי יצירה בהם יפגוש וישחק עם ילדים אחרים ויפתח את יכולתו לעבודת צוות. למדו את ילדכם לתכנן ערב קודם עם מי מהילדים בגן הוא רוצה לשחק בהפסקת חצר וכיצד אפשר לגייס חברים למשחק משותף. עזרו לו לתכנן את הפעילות ואת השיח הרצוי.
זכרו שכל פעילות תעשיר ותקדם את ילדכם ובעיקר תאפשר לו להגיע עם תחושת ביטחון טובה יותר לכיתה א’.

לתיאום פגישת ייעוץ ללא תשלום חייגו: 7480137 – 09

פנינה פרץ

מומחית לאסטרטגיות למידה והוראה מתקנת

פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על מה ניתן לעשות עם הילד בבית כדי להכין אותו לכיתה א’ ?