כיצד ניתן לזהות אצל הילד שלי קשיים בקריאה ?

בכל שנה בתקופה זו פונים אליי הורים בשאלה:

זה נכון שאומרים שעד חנוכה הבן שלי אמור לקרוא ?”
התשובה שלי לשאלה זו: בפירוש לא !

זה נכון שישנם ילדים שקוראים כבר בתקופה זו, אך השאלה
החשובה היא מהי איכות הקריאה שלהם ?

הקריאה בשלב זה נחלקת לשני חלקים עיקריים :

1. הדיוק בקריאה – פיענוח מדויק של המילים תוך התייחסות לניקוד.
2. שטף הקריאה – קצב הקריאה.

לעיתים כאשר ילד מגלה את קסם הקריאה
הוא מתלהב שהוא קורא בשטף, מהר, “כמו הגדולים”..

קריאה שוטפת מתבססת בגיל זה בעיקר על קריאת מילים מוכרות
כמו: אבא, אמא, של, בית, כיתה…
אך מה יקרה כאשר תופיע לפניו מילה פחות מוכרת ?
האם יקרא אותה נכון ?

אם כך: עלינו לשים לב, האם הוא קורא בהתאמה לניקוד ?
האם אינו מנחש מילים ?
האם הוא מקפיד על קריאת סיומות המילים ?
האם הוא מקפיד לקרוא נכון אותיות דגושות ורפות (פ, ב, כ).

רבים ההורים שנוטים להגיד: “הזמן יעשה את שלו”, “הוא רק בכיתה א'” …
ברור לכולנו כי הקריאה היא בסיס מאוד חשוב, לא רק לימודי,
היא אבן יסוד שעליה מושתתת כל הלמידה: הבנת הוראות,
הבנת טקסטים פשוטים ומורכבים, פתרון בעיות במתמטיקה.
כמו כן, הקריאה משפיעה על נושא של ביטחון עצמי ודימוי עצמי

ילד בכיתה א’ שלא יידע לקרוא :
• יחשוש להרים את האצבע ולהקריא בקול רם.
• לא ירצה להשתתף בשיעור ולענות על שאלות.
• ילדים כאלה לא ירצו לקחת חלק באירועים בית ספריים, אירועים קהילתיים
וכל פעילות חברתית הדורשת התמודדות עם קריאה בקול רם.
• הם ימנעו מקריאת ספרים.
• אוצר המילים שלהם יהיה מצומצם וכן יכולת ההבעה בכתב.

אני מזמינה אתכם להצטרף אלינו ל ” יסודות למידה לכיתה א’ ”

ולהקנות לילדכם אסטרטגיות למידה ומיומנויות יסוד בקריאה, כתיבה, הבעה בכתה ובע”פ.

לבסס את הא’ ב’ של הצלחה
לימוד קריאה ביסודות למידה – מה נלמד ?
• פיתוח וטיפוח המודעות והגמישות הפונולוגית והגרפו – פונמית.
• הקניית הקריאה.
• אסטרטגיות כתיבת מילים עפ”י פענוח.
• מיומנויות קריאה ופיענוח מילים מורכבות.
• הקניית אסטרטגיות לקריאה שוטפת ומדויקת בשילוב אימון ותרגול שטף קריאה באופן מהנה וחוויתי.
• אסטרטגיות בהבנת הנקרא.
• הקנייה ושיפור מיומנויות כתיבה.
• התארגנות אישית בזמן ובמרחב.
• טיפוח כישורים חברתיים ורגשיים.
• הקניית כלים להעצמת יכולות חשיבה ולמידה.

מסגרת הקורס :
ימי ג’ בשעה 16:30
משך הקורס: קורס חצי שנתי, ינואר – יוני.
מפגשים שבועיים בהתאם למערכת החופשות הבית ספרית.
תאריך פתיחה : 7.1.14

לפרטים והרשמה: 7480137 – 09
בברכה,
פנינה

פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על כיצד ניתן לזהות אצל הילד שלי קשיים בקריאה ?

טיפים – כיצד להערך לאסיפת הורים

בשבועות הקרובים יתקיימו בבית הספר ימי הורים כסיכום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. המפגש עם המחנכת מיועד לילד ולכם. במפגש זה תקבלו משוב לגבי הישגי ילדיכם בלימודים, התנהלותם והתנהגותם.

חשוב להגיע לשיחה זו מוכנים ולכן בטרם תגיעו לפגישה קראו את הטיפים הבאים:אסיפת הורים

1. שיחה מקדימה – הורים רבים יוצאים בתחושה שלא מיצו את המפגש כראוי ועל כן חשוב להיערך אליו בהתאם. מומלץ לרשום על דף את הדברים שתרצו להעלות בפני המורה על מנת שלא תשכחו  וכדי שהשיחה תהיה עניינית. חשוב לשוחח עם הילד לפני הפגישה ולשאול אותו מספר שאלות על מנת שתקבלו מושג כיצד הוא חווה את הדברים וכדי שלא תהיו מופתעים מדברי המורה. שאלו אותו: כיצד הוא מרגיש בכיתה ? כיצד הוא מרגיש מבחינה חברתית ? הקשר עם צוות המורים (מחנכת ומורים מקצועיים) ? אלו דברים טובים הוא חושב שיאמרו עליו ? האם יש דברים שמפריעים לו ? מה דעתו על הישגיו הלימודיים במקצועות השונים ? באילו מקצועות הוא חווה הצלחות ? האם הוא מזהה מקצועות בהם הוא מעוניין לעשות שינוי ? האם ישנם דברים שהוא חושב שכדאי להעלות אותם בפני המורה כמו: קשיים חברתיים, בקשות מיוחדות, דברים שמציקים לו ?

2. עבור הילד, יום ההורים, הינו מפגש מאוד משמעותי ועל כן, מצאו זמן והקדישו אותו לילדכם. מומלץ ששני ההורים יהיו נוכחים בפגישה (הימנעו מלהביא אחים צעירים).

3. במידה וילדכם לא רוצה להגיע לפגישה הסבירו לו את חשיבותה וציינו כי המטרה הינה לשמוע ולסייע במידה הצורך.

4. במידה וגם לכם יש משהו טוב לומר למחנכת או למורה המקצועית אל תחסכו במילים …

5. הורים לילדים עם חוויות הצלחה לימודיות נוטים לעיתים לא להגיע למפגש. זכרו כי המפגש הוא מאוד חשוב לילדכם שכן הוא מעוניין שתשמעו על הישגיו הטובים. בנוסף למפגש עם המחנכת, גשו למורה מקצועי אחד שהילד בוחר וקבלו ממנו את המשוב החיובי. אין ילד שלא אוהב לשמוע שמספרים עליו דברים טובים.

6. גם כאשר יצאתם מאסיפת הורים לא מסופקים זכרו קודם כל לשוחח עם הילד על נקודות החוזקה בתחום הלימודי, החברתי וההתנהלותי. מילים מחממות מעודדות את הביטחון העצמי ומעלות את המוטיבציה להמשך הדרך.

7. השאירו את השיחה לגבי דברים שצריך לשפר או לשנות לזמן מתאים בבית ועשו זאת לא בנוכחות אחים או שאר בני המשפחה. הראו חשיבות לשיחה זו, שקפו לילד את הנאמר ביום ההורים וחישבו איתו יחד כיצד פועלים לשינוי. השתדלו לא ליצור מצבים בהם אתם נותנים לילד תחושה כי אינו מסוגל, אינו חכם, אינו יכול. הראו לו איך לעשות וכיצד לפעול לשינוי.


8. במידה והחלטתם על תוכנית לשינוי שתינתן לילד ע"י עזרה לימודית חיצונית, מורה פרטי, הוראה מתקנת, עזרה שלכם – ההורים, מומלץ לעקוב אחר התקדמות ילדכם וליצור קשר לאחר מספר שבועות עם המורה ולבדוק שאכן שינוי זה בא לידי ביטוי גם בבית הספר.


9. זכרו, כל ילד רוצה להצליח וכל ילד יכול להצליח אם רק נדע לכוון אותו.

"כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין בו". (קרליבך)

מוזמנים בשמחה לשתף !

פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על טיפים – כיצד להערך לאסיפת הורים

תעודות – מה משמרים ומה משפרים ?

בסוף השבוע יקבלו התלמידים את התעודות. מעמד זה הוא מרגש וחשוב הן לילדים והן לנו, ההורים.

קחו פסק זמן קצר, קראו את הטיפים הבאים בטרם יחזור ילדכם עם התעודה  כמה נקודות למחשבה ועצות פרקטיות ליישום:

  1. מהי התעודה?מסמך המסכם את ציוני ילדכם לתקופת זמן נתונה (4 חודשים), לצד הערכה התנהלותית (ארגון, סדר, עמידה בלוח זמנים) והתנהגותית (יחס לזולת , לציוד ולצוות). זכרו, התעודה אינה מסמך המנבא את העתיד, כמו מציאת זוגיות, גובה ההכנסה, הצלחה וכו'.
  2. הזמן המתאיםבחרו זמן מתאים לקרוא עם הילד את התעודה, זמן שבו אתם פנויים לפתח דיאלוג עם הילד באופן רגוע וללא לחץ. התחילו את השיחה בחיזוק חיובי אישי שאינו תלוי בהישגים הלימודיים. אמרו לילדכם שאתם אוהבים אותו, מאמינים ביכולות שלו למרות וללא קשר לציונים.
  3. Focus on the good או בעברית, שימו דגש על המיטב. בהתאם לעיקרון שאומר ש"כל דבר טוב שתתרכז בו יגדל" אני ממליצה לכם להתייחס בעיקר לחוזקות של ילדכם, לתכונותיו, למאמצים שהשקיע ולהשתדלות שלו. 
  4. חשוב לבדוק עם הילד כמה טוב הוא מרגיש עם הציונים ועם ההישגים ומהן הצפיות שלו מעצמו.
  5. זכרו שהתגובות שלכם הן בעלות משקל רב בחוויות ההצלחה או הכישלון של הילד. אל תפתחו רף צפיות גבוה מתלמידים טובים ואל תשתמשו במשפטים "פולניים" כשאתם לא מרוצים.
  6. השוואותזכרו לא לערוך השוואות בין תעודות של אחים, חברים, זו דרך מצויינת להרוס יחסים ולעורר קינאה.
  7. תקשורת בונה נסו לבנות עם הילד שפה מעודדת, מעצימה המאפשרת ליצור תחושת מסוגלות וצמיחה
  8. להכשל קדימה ! או מה עושים כאשר מתגלים קשיים ? במידה ומתגלים קשיים אל תגררו להאשמות או עלבונות שווא אלא נסו להבין אותם ולבדוק מה יכול לעזור לעשות שינוי מקדם, בדקו האם יש קושי אובייקטיבי אמיתי כמו לקות למידה, נסו לזהות האם מדובר במקצוע מסויים, נסו לבדוק האם קיימת סיבה חיצונית שמפריעה לו מלהתרכז ולהתמודד עם משימות לימודיות (בעיה חברתית, קושי בבית) והעניקו סיוע מקצועי בהתאם.
  9. הגברת המוטיבציהאני מאמינה כי מוטיבציה היא המפתח לכלל הפעולות שלנו בחיים ובמיוחד בלמידה, ולכן עלינו למצוא דרכים להגברת המוטיבציה בקרב ילדנו. הדרך האפקטיבית ביותר להגביר את המוטיבציה היא לפתח יחדיו את החזון המשותף.

חשיבה קדימה = בניית חזון קטן שיכול להגביר מוטיבציה ואופטימיות אצל הילד –  אנשים מצליחים הם אנשים שמשיגים את היעדים שהציבו לעצמם. כל יעד מתחיל בבניית חזון ופעילות מתמדת ועקבית להגשמתו ולכן, בתום קריאת התעודות המשותפת קבעו עם ילדכם מספר יעדים, לקראת המחצית הבאה, שהילד רוצה לשמר ומספר יעדים שדרושים שיפור ושינוי. כתבו את היעדים בטבלה, תלו אותה בבית ואחת לשבוע בדקו כיצד הילד עומד בהתחייבות. שימו תזכורות לקראת מבחנים, קבעו זמן לימוד משותף או הציעו עזרה חיצונית. אל תנסו לכוון את הילד לבחור יעדים שלא יעמוד בהם התאימו את היעדים ליכולות כדי לקצור הצלחות.

  1. זכרו, כל ילד רוצה להצליח וכל ילד יכול להצליח.
פורסם בקטגוריה מאמרים | סגור לתגובות על תעודות – מה משמרים ומה משפרים ?