לקויות למידה והוראה מתקנת

לקויות למידה – הוראה מתקנת

מהי לקות למידה ?

לקות למידה היא שם המתייחס למגוון הפרעות שמשפיעות על מיומנויות לימודיות או מיומנויות תפקודיות אשר באות לידי ביטוי בקושי לרכוש ידע, לזכור ידע, לארגן ידע בהתאמה לגיל ולמנת המשכל שלו .

הצורך בהוראה מתקנת נובע מהנחת היסוד לפיה כל תלמיד זכאי לשיוויון הזדמנויות במימוש הפוטנציאל הלימודי שלו. לשם כך, פותחו דרכים רבות ומגוונות, לעיתים משולבות ומותאמות, על מנת לאפשר לילד למצות את יכולותיו ואף להעצימן. במרכז אנו פועלים לפי הרעיון שלכל ילד יש שביל, ואנו עוזרים לו למצוא אותו.

סוגי הלקויות ?

דיסלקציה – לקות למידה המאופיינת בקושי בקריאה ואיות מילים. הלקות באה לידי ביטוי בקריאה משובשת, איטית וכתיבה המאופיינת בשגיאות כתיב ואינה תואמת את קבוצת הגיל אליה משתייך הילד.

דיסגרפיה –  לקות למידה המאופיינת בקושי מוטורי המקשה על יכולת הכתיבה. כתוצאה מכך ניכרים קשיים כגון: כתב בלתי קריא, איטיות בכתיבה והעתקה.

דיסקלקוליה – לקות למידה המאופיינת בקשיים בלמידת מתמטיקה כגון: קשיים בתפיסה כמותית, זכירת חוקים מתמטיים, נוסחאות והבנת הרצף והמבנה העשרוני.

ליקוי למידה הקשור להפרעות קשב וריכוז (add/adhd)- הפרעה זו אינה קשורה ללקות למידה אך היא משפיעה באופן ישיר על יכולת הלמידה. ללא קשב יהיה קשה מאוד להצליח ללמוד. הפרעה זו מאופיינת בקושי בשמירה על ריכוז וקשב, שלעיתים בא לידי ביטוי גם בהיפראקטיביות. כמו כן, יש לכך השפעה על תפקודים ניהוליים הבאים לידי ביטוי בקשיים ביכולת הארגון והתכנון.

ליקויי למידה לא מילוליים – לקות למידה המאופיינת בקשיים הדורשים יכולת בלתי מילולית. הלקות באה לידי ביטוי בקשיים בתפיסה שמיעתית, מרחבית וקוגניטיבית כגון: קשיים בהבנת מצבים חברתיים, קשיים במתמטיקה וקשיים בהבנת הנקרא. חשוב לציין שלעיתים הלקות מופיעה בתחומים השונים או בתחום מסוים.

לקות שפתית – לקות למידה המאופיינת בפגיעה בתפקודיים שפתיים רחבים. הבאים לידי ביטוי באוצר מילים מוגבל , ידע מורפו – תחבירי חסר , קשיי שליפה , מודעות פונולוגית נמוכה שעלולה להוביל לדיסלקציה .

לקות למידה אינה קשורה לרמת המשכל של האדם. אנו עדים לכך כי מרבית מבעלי ליקויי למידה הם בעלי רמת משכל בינונית עד גבוהה אשר ניחנו ביכולות גבוהות ומרשימות.

מהו ההבדל בין קשיי למידה ללקות למידה ?

קשיי למידה – קושי שמקורו בפער בתחום מסוים בהתייחס לגיל הילד אשר ניתן לצמצמו בפרק זמן מסוים. ישנם פערים בתחום המוטוריקה, תפיסה חזותית, חשבון, הבנת הנקרא וכו'.

לקות למידה – קושי המוגדר כלקות, רק כאשר הפער לא צומצם בשל קושי אובייקטיבי בתהליכי עיבוד המידע בין הקלט לפלט והדבר מצריך התערבות של הוראה מתקנת.

מתי לפנות להוראה מתקנת :

1. כאשר מתגלים קשיים: בשפה – קריאה, הבנת הנקרא, אוצר מילים, כתיבה, כתיב, ובחשבון – קשיים בבסיס החשבון (חיבור, חיסור, כפל, חילוק), בעיות מילוליות, בעיות בארגון הכתיבה של דרכי פתרון וקשיים בזיכרון של פעולות חשבוניות בסיסיות.

2. כאשר מתגלים פערים בין יכולות קוגניטיביות ליכולות ביצועיות.

3.כאשר מתגלים קשיים בארגון ותכנון – ניסוח תשובה, כתיבת סיכום בצורה מאורגנת, כתיבת סיפור וכו'.

4. בעיות קשב וריכוז

הוראה מתקנת במרכז יסודות למידה לקויות למידה, הוראה מתקנת - יסודות למידה פנינה פרץ

המרכז מתמחה בהוראה מתקנת, מנחיל לילד שיטות וטכניקות מותאמים לו אישית, אשר מאפשרות לו להתגבר על קשיים, לצמצם בהדרגה פערים לימודיים ע"י פיתוח דרכים לעקיפת הקשיים, לחוות תחושת הצלחה ולחזק את ביטחונו העצמי תוך העלאת המוטיבציה ופיתוח מודעות עצמית. מתלמיד עם קשיים הוא מתפתח להיות אדם לומד, עצמאי, יוזם וחוקר המנהל דיאלוג עם סביבתו וחבריו ופניו אל העתיד.

תהליך העבודה :

  • פגישת היכרות אישית.
  • בניית תוכנית מותאמת בשילוב אסטרטגיות למידה ואסטרטגיות ניהוליות.
  • התאמת מסגרת הלמידה : שיעור פרטני , שיעור פרטני בשילוב למידה בקבוצה , למידה במסגרת קבוצתית .

אנו מאמינים שיש לצייד ילד עם לקות למידה גם באסטרטגיות למידה המותאמות למסגרת למידה בקבוצה, שכן הילד נפגש בחייו במסגרות למידה קבוצתיות בזמן שהותו בבית הספר וכן בשלב מאוחר יותר בחייו בצבא, באוניברסיטה וכד' ולכן עליו לקבל כלים שיאפשרו לו למידה מיטבית כאשר יידרש לעבוד במסגרת דומה. 

לייעוץ או תיאום פגישה התקשרו 7480137 09

מלאו את הטופס ונחזור אליכם במהרה

 

סגור לתגובות.