איך לעזור לילד עם ליקויי למידה להצליח בלימודים?

איך לעזור לילד עם ליקויי למידה להצליח בלימודים?

טיפול בלקויות וקשיי למידה אצל ילדים

הילד מתקשה בלימודים? הציונים לא משביעי רצון? ואולי יש קושי בריכוז או בתכנון זמן? אסור להתעלם מקשיים ולא כדאי להניח שהם יחלפו מעצמם. טיפול בלקויות למידה יכול לשנות את המצב מהקצה אל הקצה. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז חשוב לאבחן ולאחר מכן – ניתן בהחלט להוביל להישגים.

בסיס רגשי ללמידה טובה יותר

ילדים עם קשיי למידה מתגברים על הקושי בעזרת הנחיה מתאימה, אין ילד שלא יכול להשיג יותר. מטפלים ומנחים מקצועיים, בעלי ניסיון בתחום לקויות הלמידה כמו “מורה מתקנת” יודעים כיצד לגשת אל אותם ילדים עם לקות למידה ולהפוך עבורם את הלמידה לחוויה חיובית. בדרך כלל, נדרשת עבודה בפן הרגשי, לא רק התייחסות לקושי הנראה לעין (למשל בהישגי חשבון, שפה וכדומה). רק לאחר התייחסות לרגש, למחסומים, ולעיתים גם לחרדות ולתסכולים, ניתן להקנות את הכלים המתאימים לכל ילד וילד. בד בבד עם הקניית מיומנויות נכונות וכלים של הוראה מתקנת יוצרים אצל הילד תחושה של מסוגלות, תחושה של יכולת ואמונה בערך העצמי. אותה אמונה תורמת להישגים נוספים ומעצימה את הילד. אותם חיזוקים חיוביים מבטיחים התקדמות והשתפרות לאורך זמן.

הקשה הופך לאפשרי

כדי באמת לעזור לילדים מתקשים, בעלי לקויות למידה, שיש להם לפעמים היפראקטיביות, ולפעמים הפרעות קשב, יש להגיע בגישה שכל ילד יכול להצליח. לאחר שמשיגים חיבור עם הילד, עם הקשיים ועם התסכול, ניתן לבנות מסלול אישי למימוש הפוטנציאל הטמון בפנים. המסלול האישי הזה כולל למשל מתן כלים לאסטרטגיות למידה. הכלים צריכים להיות אופרטיביים ולאפשר שימוש במיומנויות למידה נרכשות. לצד אסטרטגיות למידה, ניתן לפתח הרגלים נכונים ללמידה, לאורך זמן.

בהתאם לצורך, מקנים לכל ילד תרגילים שמבססים אחריות ומשמעת עצמית, מראים מהי החשיבות של התמדה וכיצד ניתן לנהל את הזמן באופן יעיל ונכון. לפעמים יושם דגש משלים על טיפוח הכישורים והכל, במקביל לעבודה על תכנים התואמים את תוכנית הלימודים הרגילה של בתי הספר. לאחר הרשמה לקורס, קורס אסטרטגיות למידה, ניתן להירתם לשינוי. ניתן להוביל את הילד קדימה, להראות לו למה הוא באמת מסוגל ואיך אפשר להגיע לשם. מה שנראה בהתחלה בלתי אפשרי הופך לקשה, משם זה הופך למאתגר, אחר כך לאפשרי ולבסוף – מצליחים.

ההבדל בין ליקויי למידה לקשיי למידה

קשיי למידה – הוא קושי שמקורו בפער בתחום מסוים בהתייחס לגיל הילד אשר ניתן לצמצמו בפרק זמן מסוים. ישנם פערים בתחום המוטוריקה, תפיסה חזותית, חשבון, הבנת הנקרא וכו’.

לקות למידה – קושי המוגדר כלקות, רק כאשר הפער לא צומצם בשל קושי אובייקטיבי בתהליכי עיבוד המידע בין הקלט לפלט והדבר מצריך התערבות של הוראה מתקנת.

ליקויי למידה נפוצים:

דיסלקציה

לקות למידה המאופיינת בקושי בקריאה ואיות מילים. הלקות באה לידי ביטוי בקריאה משובשת, איטית וכתיבה המאופיינת בשגיאות כתיב ואינה תואמת את קבוצת הגיל אליה משתייך הילד.

דיסגרפיה

לקות למידה המאופיינת בקושי מוטורי המקשה על יכולת הכתיבה. כתוצאה מכך ניכרים קשיים כגון: כתב בלתי קריא, איטיות בכתיבה והעתקה.

דיסקלקוליה

לקות למידה המאופיינת בקשיים בלמידת מתמטיקה כגון: קשיים בתפיסה כמותית, זכירת חוקים מתמטיים, נוסחאות והבנת הרצף והמבנה העשרוני.

ליקוי למידה הקשור להפרעות קשב וריכוז add/adhd

הפרעה זו אינה קשורה ללקות למידה אך היא משפיעה באופן ישיר על יכולת הלמידה. ללא קשב יהיה קשה מאוד להצליח ללמוד. הפרעה זו מאופיינת בקושי בשמירה על ריכוז וקשב, שלעיתים בא לידי ביטוי גם בהיפראקטיביות. כמו כן, יש לכך השפעה על תפקודים ניהוליים הבאים לידי ביטוי בקשיים ביכולת הארגון והתכנון.

ליקויי למידה לא מילוליים

לקות למידה המאופיינת בקשיים הדורשים יכולת בלתי מילולית. הלקות באה לידי ביטוי בקשיים בתפיסה שמיעתית, מרחבית וקוגניטיבית כגון: קשיים בהבנת מצבים חברתיים, קשיים במתמטיקה וקשיים בהבנת הנקרא. חשוב לציין שלעיתים הלקות מופיעה בתחומים השונים או בתחום מסוים.

לקות שפתית

לקות למידה המאופיינת בפגיעה בתפקודיים שפתיים רחבים. הבאים לידי ביטוי באוצר מילים מוגבל , ידע מורפו – תחבירי חסר , קשיי שליפה , מודעות פונולוגית נמוכה שעלולה להוביל לדיסלקציה.

 ליקויי למידה וקשיי למידה זה לא סוף העולם!

לקויות למידה והוראה מתקנת בשיטת יסודות למידה מקנים לילד הרגלים וכלים ללמידה עצמאית, שיטות וטכניקות האפשרות לו להתגבר על קשיים ומכשולים בקלות רבה יותר, להשתלב בחברה, להרגיש תחושת סיפוק וביטחון,להשיג יעדים, לשאוף גבוה ולהצליח ללמוד ולהביא את הפוטנציאל האישי שלו לידיי מימוש.

 

פוסט זה פורסם בקטגוריה מאמרים, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.