ארגז כלים לשנה החדשה – אוסף רעיונות להתחיל את השנה ברגל ימין

שלום,

בעוד מספר ימים תפתח שנת הלימודים. זהו הזמן הנכון לחזור לשגרה, להגדיר מטרות לשנה החדשה, לקבוע סדר יום מאורגן וזוהי בהחלט האחריות ההורית שלנו.

כאמא וכאשת חינוך אני מכירה את ההתרגשות הגדולה לצד החששות לקראת שנת הלימודים והדאגה ההורית ולכן בחרתי מספר נקודות חשובות שיכולות לעזור לכם לפתוח את השנה ברגל ימין.

1. יצירת אווירה משפחתית נעימה – זוהי כמובן משימה שתלויה בנו ההורים ואולי אחת החשובות.

יצירת אקלים נעים בבית מקלה על ניהול המשימות היומיומיות, אקלים זה יכניס לביתכם, שמחת חיים, חדווה, יצירת קשרים טובים בין בני הבית והרבה והנאה. לצד כל אלה, חשוב לקבוע את חוקי הבית, הגבלת שעות מחשב, טלוויזיה ותחומי אחריות של כל אחד מבני הבית. גבולות ברורים הם חלק מיצירת אקלים נעים.  

ארוחת ערב– זהו זמן איכות שבו ניתן לפתח שיח, לחלוק בחוויות היום, לקרב לבבות וכן ללמוד הרבה על כל אחד מבני הבית.

שתפו בחוויות שאתם עברתם בעבודה (עדיף לשתף בחוויות טובות על מנת ללמד את הילדים להתמקד בטוב, אך מדי פעם רצוי לשתף גם בחוויות של אכזבה, חוסר הצלחה וכו').

אם יש לכם קושי ליצור בכל ערב מפגש כזה, דאגו לקבוע יום אחד לפחות שכולכם נפגשים בו בשעה שתקבע מראש.

פעילות משפחתית משותפת – בה ייקחו חלק כל בני המשפחה (משחק משותף, צפייה בסרט בבית, עיסוק בספורט אהוב וכד').

האזנה למוסיקה – הקשיבו בערב למשך 10 דקות למוסיקה שהילדים מכירים בזמן מקלחת, בזמן הכנת ארוחת ערב, ארגון החדר/הבית (רצוי אפילו לרקוד יחד- מחולל פלאים).

 * חשוב ללמד את הילדים שיעור חשוב בחיים – שהנאה המשותפת לא צריכה להיות תלויה בבילוי מחוץ לבית הדורש הוצאות כספיות.

2. הגדרת מטרות, סדרי עדיפויות וארגון סדר היום והסביבה הלימודית – חשוב לעזור לילד להגדיר מטרות לשנה החדשה, לבדוק יחד איתם סדרי עדיפות בבחירת חוגים, בבילוי עם חברים, בהקדשת זמן ללמידה. לא לתת לילדים עם קשיים לבחור האם ללכת לקבל עזרה לימודית – זוהי הבחירה שלכם ! רק אתם ההורים יודעים מה נכון עבורם – בבוא הזמן, לאחר שהם יחושו חוויות הצלחה, הם יבינו שצדקתם.

הגדרת מטרות – לערוך שיחה עם הילדים לגבי הצבת יעדים שונים: לימודיים, השתתפות בחוגים, הליכה לספרייה, קריאת ספרים ועוד. חשוב להגדיר יעדים שהילד יוכל לעמוד בהם, על מנת שיחווה הצלחות ולא תסכולים, וכמובן להקפיד איתו על התמדה, עקביות ולקיחת אחריות.

קביעת סדרי עדיפות – הגדרת סדרי עדיפויות היא מיומנויות מורכבת, גם לנו המבוגרים. ניתן לרשום על דף את הרצונות של הילד ולהסביר לו מה נכון לו ולכם בשנה הקרובה (על תשכחו להשאיר לו זמן למפגשים עם חברים אחה"צ, לא רק במסגרת של חוגים, זמן הכנת שיעורים וזמן חופשי ).

ארגון סדר היום – הכינו טבלה שבועית ושבצו בה את הבחירות, רצוי לפני קבלת ההחלטות הסופית, כך ניתן להראות לילד, מה צפוי לו. במסגרת מילוי הטבלה – שבצו בכל יום זמן להכנת שיעורי בית, זמן ארגון הילקוט, במידה ויש צורך רשמו זמן רחצה, ארוחת ערב, מקלחת, קריאת ספר וזמן שינה. קבעו אחריות הקשורה לניהול הבית השוטף ותואמת את גילו של הילד ושבצו אותה בתכנון סדר היום (האכלת בעל חיים, זריקת זבל, פינוי כלים/ עריכת שולחן, השקיית צמחים, תליית כביסה/ הורדת כביסה וכו').

ארגון סביבה לימודית – הקפידו על סביבה לימודית מאורגנת ונעימה הכוללת מקום קבוע לחומרי הלמידה, לוח הודעות עליו ניתן לתלות רשימת טלפונים של ילדי הכיתה, מערכת שעות והודעות נוספות .

 דאגו ללמד את הילדים להיערך ליום הלימודים בזמן כדוגמת הכנת הילקוט בערב, קלמר מאורגן, הכנת הבגדים וכו'.

3. חיזוק הביטחון העצמי – כל אחד רוצה שיקבלו אותו כמו שהוא, הערות לעיתים תכופות פוגעות בביטחון העצמי, ומעבירות לילד מסר שאין שביעות רצון ממנו.

העברת מסר מוחלט – העבירו לילד בתחילת שנה מסר ברור, "במשפחה שלי  מקבלים אותי ואוהבים אותי כמו שאני" – גם אם אני מתקשה בלימודים, גם אם יש לי בעיות השמנה, גם אם צברתי חסכים במיומנויות חברתיות, פחדים ועוד. למדו את הילד שלכל אחת מהבעיות הללו יש פתרון, הציגו אותו ותנו לו את הכלים והאפשרות לדעת שיש מקום לשינוי (גם אם זו עזרה טיפולית חיצונית).

חיזוקים מילוליים ורגעים של אושר – ספקו לילדכם, באופן שוטף מילים מעצימות, מחממות את הלב, מילים מעודדות. חבקו אותם, הרעיפו עליהם אהבה ללא גבולות (אף אחד לא נפגע מעודף אהבה, רק מחוסר). גם ברגעים שאתם מרגישים שקשה לכם , השתדלו להימנע מענישה לא מכבדת ולא יעילה, אשר תפגע בילד ולטווח הארוך גם ביחסים איתו.

בהזדמנות זו אני רוצה להזמין אתכם להמשיך ולבנות את "יסודות הלמידה" בשנה הקרובה ולבסס "אסטרטגיות למידה" לצד "אסטרטגיות ניהוליות" בקורסים השונים שייפתחו בשבוע הבא.

מאחלת לכולנו, שנה שקטה, שנה של הצלחות, מוטיבציה גבוהה וחדוות למידה !

בברכה,

פנינה

סגור לתגובות.