מוטיבציה בילדים – כלי למינוף יכולות והישגים
בעוד כחודשיים תסתיים מחצית שנת הלימודים. זה הזמן שלנו כהורים וכמורים, לעצור לרגע ולחשוב, מדוע ילדים רבים מאבדים בשלב זה את "הכוחות" להכין שיעורים, ללמוד למבחנים, מדוע אינם מארגנים את הציוד לביה"ס כנדרש. אין ספק שזהו שלב הדומה והמוכר לנו המבוגרים, בתחומי חיים שונים בהם אנו מתחילים תהליכים בחדווה ועם מוטיבציה גבוהה ולאחר פרק זמן של כניסה לשגרה, חל שינוי "בכוחות" שאנו משקיעים. לנו המבוגרים, יש את היכולת, הכלים והאסטרטגיות להיות מודעים למצב ולגייס משאבים מתאימים להמשיך הלאה.
אם כן, כיצד נוכל באמצעות ניסיון החיים שלנו למצוא את הדרך שתחזק את כוחות הרצון של הילד, שתגרום לו לשמר את העשייה במסגרת הלימודית ולהתמיד בה לאורך זמן. אנו גם יודעים ששינוי משמעותי מתרחש כאשר יש ניצוץ של מוטיבציה ראשונית.
מניסיוני הרב, כשאני אומרת מוטיבציה, אני רואה תמונה של ילדים שמחים, ילדים בעלי תחושת הישגיות גבוהה, ילדים בעלי רצון ללמוד, לדעת, לחקור – שחוויית הצלחה חשובה להם.
כיוון שילדים עדיין לומדים את העולם ולא מספיק מצוידים בכלים ומיומנויות לבנות מוטיבציה בעצמם, תפקידנו לעזור להם ולהאיר את נקודות החוזקה. החוכמה היא לשמר מוטיבציה כמו שמשמרים "גוף בריא", כך שבכל מצב ופעולה נהיה מוכנים ו"כשירים" ותוצאות העשייה תהיינה גבוהות ונהנה מחוויית ביצוע מעצים ומהנה.
אם כך, כיצד בונים וממנפים מוטיבציה אצל ילדים?
אנו יודעים שלכל ילד מבנה אישיות משלו ועל כן חשוב לכוון ולמקד אותו למינוף המוטיבציה:
ארגון וריענון מחדש של סביבת הלמידה בבית והחדר
-
סידור החדר, שולחן הכתיבה וציוד בית הספר.
-
ריענון כלי הכתיבה ( דבק, מספריים, עפרונות מחודדים… )
-
שינויים קלים בארגון החדר (מנורת קריאה, שינוי מיקום חפצים בחדר …)
מתן שבחים על עשייה בעלת ערך.
-
למצוא את המקום לומר מילים מעודדות הקשורות לעשייה הלימודית ("שמתי לב" שכתבת יפה במחברת, שהכנת לבד את.., שארגנת את… )
-
לזכור שלכל ילד יש תחומים בהם היכולות שלו באות לידי ביטוי (ולא רק בתחום הלמידה), על כן חשוב לשבח אותו ולנסות "להעתיק הצלחה" זאת ללימודים בבית הספר.
שיחה משוב
-
חשוב להגדיר זמן לשיחה שבועית, בה הילד ישתף בחוויות, בקשיים, בהצלחות, בהתלבטויות ויחד תחשבו על פתרונות, תעניקו משובים וכו'…
-
חשוב לשוחח עם המורה וללמוד ממנו אודות ההישגים והקשיים של הילד ולשתף את הילד בדברים שנאמרו.
הנעה לפעולה
-
לדבר בשפה שתעורר בילד רצון להגביר מוטיבציה ושאינה יוצרת התנגדות (לא להטיף).
-
"גמול לחיזוק כוח הרצון" – ילד המתקשה לגייס "כוחות" למטלות שונות אשר הוא מחוייב אליהן – "נצמיד" למטלה "תמריץ ערכי" אשר יניע אותו לעשייה וכך יאכוף את ההתנגדות. חוסר רצון להכין שיעורי בית- נגדיר פעולה סימלית ומשמעותית, כך שבתום ביצוע המטלה במלואה יזכה לגמול. לדוגמא – התמדה בהכנת שיעורי הבית במשך 3-6 ימים (תלוי ביכולותיו) נאפשר לו זמן חברים ארוך מן הרגיל, צפייה בסרט, רכיבה משותפת עם ההורים על אופניים, או כל גמול המשמח אותו והמותאם לערכי הבית.
מינוף מוטיבציה יאפשר לכם ההורים לחוות יחד עם ילדיכם חוויות מעצימות ורגעים של אושר, תחושת גאווה ורצון שלהם להמשיך הלאה… יישום המלצות אלו באופן עיקבי ולאורך זמן יניב הישגים משמעותיים ובעלי ערך חינוכי וחברתי.
אני מזמינה אתכם להיכנס לדף הפייסבוק ולאתר האינטרנט שלנו ולהתרשם ממגוון התכנים המקצועיים, אסטרטגיות ומיומנויות הלמידה שמרכז "יסודות למידה" מקנה ומבסס – כארגז כלים לטווח הארוך וכדרך חיים.
שיטת הלימוד מעוררת בילדים מוטיבציה רבה, מחזקת ומעודדת את המסוגלות הטבועה בהם לגייס "כוחות" ולשפר את יכולתם.
בברכה,
פנינה פרץ