“שיעורי בית – שלום בבית ולא מלחמה”

 

חופשת החנוכה מאחורינו. הילדים עומדים לחזור לבית הספר, למסגרת המובנית, לעשייה יומיומית של שיעורים ומטלות לימודיות. אין ספק שנדרש מהילד גיוס מחודש של כוח רצון, מוטיבציה ומכם ההורים – ליווי ותמיכה .

אם כן, מדוע עבור ילדים רבים משימת הכנת שיעורי הבית נתפסת כקשה, מייגעת ומתסכלת?

לא מעט הורים נוטים לקחת אחריות על הכנת שיעורי הבית. הם מתחקרים את ילדיהם, בודקים במחברות ובחוברות, מתקשרים לברר מה היו השעורים שניתנו. זוהי התנהגות הנובעת מעצם המחשבה, שהילד שלהם לא יכול לחוות כישלון, הוא חייבלהגיע מוכן ליום הלימודים .

לעומתם, יש הורים הטוענים שנושא הכנת השיעורים הוא בתחום אחריותו של הילד בלבד, הם אינם מתערבים או משכנעים את הילד לעשותם, גם כאשר הם מודעים לעובדה שעלול להיווצר פער לימודי.

 אם כך מה נכון לעשות?

  • נקיטת גישה ערכית ומתונה:המתייחסת להעברת המסר בנוגע לחשיבות הכנת שיעורי הבית כמקדמת תהליכי למידה, מבססת הרגלי למידה, מחזקת את הידע ואת הכישורים האישיים.

  • התאמת המשימה ליכולת האישית:ילד אשר מגלה סימני הימנעות ודחיינות, נתקף בבכי ומשדר מצוקה, ייתכן שקיים אצלו קושי אובייקטיבי הדורש בירור והבנה של המצב. אם לדעתכם כמות השיעורים לא תואמת ליכולתו הביצועית, בררו עם הצוות הבית ספרי ואל תמתינו ליום הורים או ל"מכתב אהבה" מהמורה.

  • ליווי בהכנת שיעורי הבית לחיזוק הביטחון העצמי:ילדים צעירים זקוקים למבוגר שהם סומכים עליו, שידעו שאכן ביצעו את המשימה בצורה נכונה.

  • היערכות לקראת הכנת שיעורי בית:הרגילו את ילדכם בטרם יתחיל את משימת הכנת שיעורי הבית לבצע פעולות אשר לא יקטעו את רצף העשייה כמו – אכילה, שתיה, שיחות עם חברים וכיו"ב…

  • זמן קבוע:תכננו יחד עם הילד זמן קבוע בכל יום, המוגדר כזמן הכנת שיעורים.

  • משך הכנת המשימה:בכל גיל חשוב לוודא שמשך זמן הכנת השיעורים לא מתמשך ולא גוזל זמן חברים וחוגים. במידה ויש צורך בהפסקה, הגדירו מראש את אורכה ומתי תתאפשר.

  • ארגון סביבת הלמידה:סביבת למידה מוגדרת כמקום בו מכינים שיעורי בית (פינת עבודה, שולחן כתיבה בחדר…). מינעו הכנת השיעורים מול מסך מחשב דולק, טלוויזיה או כל דבר המסיח את דעתו של הילד .  

  • הצמדה של תעסוקה שהילד מצפה לה בסיום הכנת השיעורים:כאשר ילדים מתקשים לגייס את הכוחות, הצמידו להם ציפייה למשהו שהם אוהבים כמו, רכיבה על אופניים, משחקי מחשב וכד'…

  • הכלה ללא ויתורים:על מנת לבסס את ההרגל בהכנת השיעורים, חשוב מאוד לחזק במילה טובה, לגלות התעניינות, להרחיב את הידע סביב נושא מסוים ולהראות לילד את הרווח האישי בהכנת חלק מהמשימות .

  • חישבו על זמן הכנת שיעורי הבית כזמן איכות: כאשר אתם יושבים בלמידה משותפת – זכרו עד כמה ילדכם מעריך שאתם שם עבורו ועשו זאת בנינוחות, סבלנות ואהבה.

מעכשיו אימרו -"שעשועי בית" ולא שיעורי בית – כך אנו מכנים משימות  בקורסים שלנו.

מילה קטנה – בגישה חיובית שעושה את ההבדל !

בהצלחה!

פנינה פרץ

פוסט זה פורסם בקטגוריה מאמרים. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

סגור לתגובות.